ביז-טק Biz-Tec - שיווק עסקים, כנסים והדרכות
 מגזין דיגיטלי - פורטל ספקים B2B - מועדון עסקים VIP 

עו"ד אילנה זינגל - לוחמת מס. 1 ברשלנות רפואית

עו"ד אילנה זינגל - לוחמת מס. 1 ברשלנות רפואית 

עוה"ד אילנה זינגל, הידועה בארץ כמומחית מספר 1 בנושא רשלנות רפואית אומרת: " אתם הרופאים - אנא קיימו את שבועת הרופא, והימנעו חד וחלק מטיפול לא סביר בחולים וממעשי רשלנות רפואית". בספרה "שתיקת הרופאים" אספה עו"ד זינגל את כל המשפטים המשמעותיים בהם טיפלה למעלה 40 שנה, ואכן קשה להישאר אדישים למקרא סיפוריה, הגורמים לנו להבין שאסור להרים ידיים כאשר אנחנו מרגישים שנעשה עוול רפואי.
עו"ד זינגל נולדה להורים שהיו ממקימי המדינה. הסב נחום הקים את בית חרושת " דובק" בבני ברק, ואביה אלכסנדר היה זה שהזניק את "דובק" לאימפריה בעלת מוניטין בין לאומי. עם מותו של אביה, השתלטו על דובק משפחת גהל, עמם ניהלה מלחמה מתוקשרת ובסוף נאלצה לנטוש את המפעל המשפחתי. נטישה זו הפכה עבורה לברכה, שכן אז יכלה להמריא במישור המקצועי שלה כעו"ד.
שנים מספר עסקה עו"ד זינגל בדיני אישות ובסכסוכים משפטים, עד למקרה מסוים שהיווה את נקודת המפנה בקריירה שלה: היא נתקלה בסיפור מזעזע של אישה שבעלה נכנס לבית חולים, לצורך ביצוע ניתוח מעקפים ובמהלך הניתוח נתנו לו מנות דם שהיו נגועות באיידס. התוצאה הייתה שניתוח הלב הצליח, אך החולה נפטר ממחלת האיידס. לאחר ששמעה את סיפורה של האלמנה, החליטה לעזור לה להוכיח שבמקרה של בעלה המנוח, התרחשה רשלנות רפואית.
בשלב זה לא היה לה כל מידע וכל הכשרה לגבי נושא "הרשלנות הרפואית", אבל עו"ד זינגל החליטה להגיש בשמה של האלמנה תביעה שעוררה הדים בכל רחבי הארץ, והאלמנה קיבלה פיצוי ראוי על התנהלותם הרשלנית של הרופאים בבית החולים.
אומרת עו"ד אילנה זינגל: "אני מרגישה שאני עוזרת לאנשים אומללים שהגיעו לרופאים כדי לקבל מזור. אך במקום זאת, מצב בריאותם החמיר והם נפגעו, הפכו לנכים ולעיתים נפטרו כתוצאה ממעשה רשלנות". חיש מהר היא הגיעה למקרה מזעזע נוסף של ילדה יפהפיה, שחשה בהפרעות ראייה ובהפרעות קלות בחוסר שיווי משקל, והגיעה לרופא אשר קבע כי יש לבצע בה ניתוח בגזע המוח, שבדיעבד הסתבר שלצורך ביצוע ניתוח כזה דרושה מומחיות, ויש צורך לבצע התייעצויות עם מספר מומחים, ולא לקחת אחריות של רופא אחד. הרופא הנדון שהוא פרופ' לנוירוכירורגיה, לא חשב פעמיים ובקלות ראש ובפזיזות, הכניס את הילדה לחדר הניתוחים פתח את מוחה, חדר לגזע המוח שזהו האזור הרגיש ביותר והמסוכן ביותר, ובדרך כלל אין חודרים לתוכו, לא לקח דגימה לביופסיה, תפר את מוחה והודיע להורים כי הילדה לא תחייה יותר מאשר מספר חודשים.
ההורים פנו אל עו"ד זינגל כדי לבדוק אפשרות הגשת תביעה כנגד אותו רופא, שכן כתוצאה מהניתוח הפכה הילדה לנכה ב100%. במקרה זה נתקלה התביעה בעוצמה רבה בשתיקת הרופאים. כל מומחה לנוירוכירורגיה שקיים בישראל אמר, שאכן הייתה פה רשלנות רפואית, ובדיקות ההדמיה מראות שלילדה הייתה דלקת בלבד, אשר ניתן היה לרפאה באנטיביוטיקה, ולא היה צורך לנתח את מוחה, ולחדור לגזע המוח. אך אף אחד מהרופאים לא הסכים לתת את חוות הדעת בכתב, בשל הכלל שמנחה אותם: "שמור לי ואשמור לך".
בשל כך נאלצה עו"ד זינגל לתור אחרי רופא בחו"ל, ולמזלה הטוב הגיעה לרופא בלונדון, לשם היא טסה יחד עם הילדה ואמה. לאחר שבדק אותה, חיווה הרופא את דעתו שאכן בוצעה כאן רשלנות רפואית. ובעקבות חוות דעתו, הגיעו הצדדים להסדר פשרה שכלל פיצויים הולמים לילדה.
שני מקרים אלה היוו עבורה את תחילת הדרך הארוכה מאד, בה היא עוסקת מזה למעלה מ - 40 שנה. לאחר שהופיעה בזמנו בטלוויזיה ב"מעגל" של דן שילון, הגיעו אליה 60 מקרים של אנשים, שהיו קורבנות של רשלנות רפואית.
עו"ד זינגל נשבעה לעצמה להקדיש את חייה להלחם ברשלנות הרפואית על כל השלכותיה, וכך החל המרוץ הגדול שלה אחרי רופאים שיתנו חוות דעת לצורך הגשת התביעות, שכן מיום ליום מתרבות התביעות לרשלנות רפואית, אשר הפכה להיות נגע במדינה.. לצורך כך גם החלה ללמוד בפקולטה לרפואה, והפכה להיות כמעט רופאה – כרגע כל מה שחסר לה הוא רק רישיון לעסוק ברפואה.
בין היתר למדה עו"ד זינגל היטב את כל פרשת הטיפול הכושל באריאל שרון, והצטערה מאד שלא ניתן לה להגיש בשמו תביעת רשלנות רפואית כנגד הצוות הרפואי, שגרם לנזקיו הבלתי הפיכים. הנושא של שרון בוער בעצמותיה. אומר עו"ד זינגל: "חושבת שהייתה פה רשלנות רפואית מחרידה. האסון שאירע לשרון הינו אסונה של המדינה כולה, וחובה לתבוע את הגורמים האחראים לאסון זה בשל רשלנות רפואית. אני הייתי תובעת את בית חולים הדסה, את ד"ר שגב ואת פרופ' גולדמן."
שנתיים אספה עו"ד זינגל את כל המשפטים המשמעותיים בהם טיפלה למעלה 40 שנה, ובכולם זכתה מלבד 4 מקרים. אין ספק שהרקורד הזה של הפסד כה מזערי, מתוך מאות מקרים במשך 43 שנה, הינו רקורד מכובד.
את כל המקרים החשובים אספה לתוך ספר בן 550 עמודים, ושמו "שתיקת הרופאים", הנושא מסר לציבור הרחב ולקהל משפטנים ולכל הרופאים בישראל והמסר הוא למען כולנו: " אתם הרופאים - אנא קיימו את שבועת הרופא והימנעו חד וחלק מטיפול לא סביר בחולים וממעשי רשלנות רפואית."
בספרה שתיקת הרופאים שזוכה להדים בקהיליית הרופאים והחולים, חושפת עו"ד זינגל מספר רב של מקרי רשלנות רפואית, ביניהם בורג שנפל בטעות לגופה של אישה במהלך ניתוח לב פתוח, הגדלות איברי מין שהביאו להשתלות תותבים, הזרקת סיליקון שגרמה למוות, הפרעת שינה שאובחנה כסכיזופרניה והביאה את המטופל להתמוטטות עצבים, אישה שאובחנה כשמנה והפילה את העובר בגלל הריון שלא זוהה, ביופסיה פשוטה שהפכה לדקירה בריאות ולמוות, דילול עוברים תאומים שפגע בעובר הבריא ועוד אחרים.
"על החולים להבין שחלפו הימים שבהם היה הרופא אלוהים כל-יכול", כותבת זינגל, "על הרופאים להבין כי הם חורצים גורלות של אנשים חולים, המפתחים בהם תלות ומייחלים לכך שיישמו את שבועת הרופא ויעשו כל אשר בידם כדי לרפאם. הספר נועד להבריא את הרופאים ממחלות הרשלנות הרפואית, הזלזול וחוסר תשומת הלב שחלקם לוקים בהן".
שתיקת הרופאים, עו"ד אילנה זינגל. הוצאת פוקוס. 515 עמודים. מחיר: 89 שקלים.