ביז-טק Biz-Tec - שיווק עסקים, כנסים והדרכות
 מגזין דיגיטלי - פורטל ספקים B2B - מועדון עסקים VIP 

מניית טבע- זמן להשקיע או לברוח?

 כנס הזדמנויות השקעה בעולם של ריבית אפס 
הגיע זמן לעשות כסף אמיתי מהכסף שלך ... לחץ כאן » 
‏שישי‏ ‏8:15‏ ·8/9/2017  עומר רבינוביץ - Investor 360 · ‏תל אביב-יפו‏

מניית טבע- זמן להשקיע או לברוח?
בזמן האחרון אני מקבל הרבה טלפונים ושאלות מלקוחות לגבי מניות חברת טבע והסחרור אליו היא נקלעה..

עומר רבינוביץ', 8 באוג׳ 2017

מניית טבע- זמן להשקיע או לברוח?

אז בוא ננתח את המצב:
כאשר מניה נחתכת בחדות, עולות שתי שאלות,
- הראשונה, האם זו הזדמנות קנייה למי שעדיין לא השקיע בחברה,
- והשניה, למי שכבר מחזיק מניות שלה, האם להמשיך להחזיק או למכור.

ללא ספק, אלו שאלות כבדות משקל, שכל אחד בשוק היום, שואל את עצמו בנוגע ל"טבע".
בגדול, אני אוהב לקנות מניות באחת משתי הסיטואציות הבאות:
- סיטואציה ראשונה - "מתחת לרדאר": הכוונה לחברות טובות מאד שנמצאות "מתחת לרדאר" של המשקיעים, עם מודל עסקי עובד, שמתומחרות במחיר נוח. 

דוגמא קלאסית למצב זה, היתה חברת חילן ב - 2012. באותו זמן המניה נסחרה במכפיל רווח 10 (מחיר נוח), עם מודל עסקי מצויין, (עוסקת בסקטור השכר) וצמיחה יציבה. מאז 2012 המניה עלתה בכ- 350% לא כולל דיבידנדים (!), והיום המחיר שלה עדיין סביר -אך פחות נוח משהיה.

- הסיטואציה השניה - "פאניקה לא מוצדקת" מדובר בחברות שערך המניות שלהן ירד בחדות בתקופה קצרה יחסית, אבל לאו דווקא בגלל משהו שקשור בחברה עצמה, במודל העסקי שלה ובהתנהלותה,אלא,בגלל משהו שקשור בשוק או בסקטור אליו היא משתייכת.

דוגמא קלאסית שניתן היה לראות לאחרונה, היא מניית חברת STORE CAPITAL . שים לב לנתונים הבאים של הכנסות החברה - גדילה משמעותית ועקבית בכל שנה : בנוסף, רווחיות גדלה משנה לשנה: ועכשיו שים לב לגרף המניה של STORE CAPITAL - ול"צלילה" החדה מסוף 2016: האם מגרף ההכנסות והרווחיות של חברת STORE CAPITAL ניתן לראות משהו שמצדיק נפילה חדה של 33% במחיר המניה? וודאי שלא! הסיבה שהמנייה ירדה, לא קשורה לחברה עצמה... אלא, מדובר על מומנטום שלילי, שתקף את כל סקטור חברות ה- REIT (סקטור הנדל"ן המסחרי) . חברות אלו ירדו חזק בעיקר על רקע החשש מ"אמזון", (שרכשה חברה מתחום הקמעונאות, והמשקיעים חוששים שהיא נוגסת במודל הישן של חנויות קמעונאיות). גם חברת STORE CAPITAL נמנית על חברות הסקטור, אך הלכה למעשה, כמעט ואין לה חשיפה לתחום המדובר. וזו בדיוק הסיבה אשר בגללה וורן באפט, "גורו ההשקעות", החליט להשקיע בחברה בצורה אגרסיבית. (וזו גם הסיבה להתאוששות במחיר המניה בחודשים האחרונים, כפי שניתן לראות בגרף הקודם) וורן באפט פעל באסטרטגית "פאניקה לא מוצדקת", וניצל מחיר טוב אליו החברה הגיעה.

עכשיו,לאור אירועי השבוע, (ומאחר וכל שיחה שלי עם לקוח בימים האחרונים התחילה בנושא "טבע"),בוא נבחן את מניית "טבע" 

נכון להיום, ונבדוק האם היא עונה על אחת משתי הסיטואציות: אז קודם כל, מהן הבעיות המרכזיות בגינן מחיר המנייה נחתך בצורה אכזרית שכזו: 
1. בעיות עם הקופקסון (תרופת הדגל של טבע) 2. בעיות קשות ושחיקת מחירים בתחום התרופות הגנריות בארצות הברית. 3. חוב גדול שרובץ על החברה, (למרות שלדעתי פחות בעייתי, מאחר ולחברה יש יכולת החזר). 4. אי עמידה בהתניות לגבי החוב, (מאוד בעייתי, מאחר וטבע התחייבה לשמור על יחס מסויים בין התזרים של החברה לבין החוב, וכרגע היא לא עומדת ביחס, וקיים ספק גדול אם היא תעמוד בו בסוף השנה). במאמר מוסגר, הפרה של התניית היחס בין תזרים לחוב (בעלי החוב העיקריים הם מחזיקי האג"ח של טבע) משמעותה חדלות פרעון חלקית, (שזה סוג של פשיטת רגל) האפשרות היחידה שלדעתי ריאלית, ובעזרתה תוכל החברה למנוע את ההפרה של ההתניות הנ"ל, היא למכור חלק מהחברה או לבצע הנפקת מניות (כלומר לגייס עוד הון).

עכשיו, אחרי שהבנו את הבעיות של החברה, בוא נחזור ונבחן האם מצבה של טבע תואם את אחת משתי הסיטואציות שהזכרתי בתחילה -האם טבע שייכת כרגע לקטגורית "מתחת לרדאר" או לקטגורית "פאניקה לא מוצדקת"?

- "מתחת לרדאר"? - וודאי שלא. הדבר האחרון שניתן לומר על מניה שמכונה "מניית העם", זה שהיא "מתחת לרדאר"...

- נעבור לסיטואציה השנייה,האם טבע שייכת לקטגוריה של "פאניקה לא מוצדקת"? כלומר האם הירידה בשווי המניות נובעת בגלל "מר שוק"? (הכוונה למצב הרוח של השוק) כמובן שלא. הסיבות לירידות הן בגלל בעיות אמיתיות בחברה ובהתנהלותה.

אם כך...לאיזו קטגוריה טבע כן שייכת?

כאן נכנסת הקטגוריה השלישית, אותה אני מכנה "הימורים מושכלים". 

אני אסביר בעזרת דוגמה:מי שקנה לפני 20 שנה את מניות רציו (חיפושי הגז והנפט), בוודאי היה בטוח שהוא משקיע גאון, אמיץ, נביא, היסטוריון וגיאולוג...אבל האמת היא, שהוא פשוט לקח הימור מושכל בתחום מאוד ספקולטיבי שמאופיין בחוסר וודאות, ובשורה התחתונה -הוא הצליח, ואכן גרף הון.

גם מניית טבע היום סובלת מחוסר וודאות משווע. לא ברור מה יעלה בגורלה ומה יהיה שווייה בעוד מספר חודשים ושנים. לנתח את שווי החברה במצב כזה - יתן תמונה חלקית בלבד, במקרה הטוב. ולכן מבחינתי, החברה, נכון להיום, משתייכת לקטגוריה השלישית - "הימורים מושכלים". 



אני באופן אישי, פחות חובב הימורים במניות.. אלא, מחפש סיטואציות וודאיות יותר, בהן אני מרגיש שהסיכויים מאוד לטובתי. למי שבכל זאת מחפש דרך להרוויח מהסיטואציה - זה מצריך חשיבה מעט "מחוץ לקופסה". 

לדוגמה,לחברה אג"ח לפרעון ב- 2026 שירד בחדות, (כשמחיר האג"ח יורד, התשואה עליו עולה) מי שירכוש אותו היום, יהנה גם מתזרים קופון שוטף, וגם מגדיל את סיכוייו לרווח הון בטווח הקצר, לאחר שהעניינים מעט ירגעו.. (כנראה שהאג"ח צפוי לתקן למעלה). זו הזדמנות טובה למשקיע הסולידי להנות מתשואה סבירה.

לגבי המניה - הגישה שלי היא, לחפש דברים שניתן לנתח יותר בקלות, ושהסיכויים הם לטובתנו באופן יותר מובהק.

עד כאן להפעם, 
עומר

* עומר רבינוביץ' - מייסד ובעלים Investor 360, מומחה השקעות, ובעל רישיון מתכנן פיננסי בינלאומי (CFP), ורישיון פנסיוני מטעם משרד האוצר. B.A בכלכלה וחשבונאות מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים.
**השליחות שלנו להנגיש את תחום ההשכלה הפיננסית ותחום הידע בהשקעות לציבור הרחב, תוך שימת דגש על תכנים איכותיים, מתקדמים, פרקטיים ונאמנים למציאות.
***כל האמור לעיל הינו בגדר תוכן לימודי בלבד ואין לראות בכך המלצה לקנייה, מכירה או ביצוע כל פעולה בנייר ערך כזה או אחר.

© כל הזכויות שמורות לעומר רבינוביץ c.i.s 360

נ.ב

אם אתה רוצה לדעת בעתיד לענות על שאלות כאלו בעצמך, לנתח לבדך סיטואציות אקטואליות  והזדמנויות להשקעה, לגלות את הכלים הפרקטיים והיעילים ביותר להשקעות חכמות ורווחיות, ולקבל "הצצה מאחורי הקלעים" להחלטות שמקבלים בשוק ההון,

עומר מחכה לך ב- 8/9! בכנס הדגל : "הזדמנויות השקעה בעולם של ריבית אפס".

לחץ כאן לשריין מקום בכנס הקרוב

לכתבות נוספות   | לקורסים בשוק ההון | קורס דיגיטלי - לבחירת תיק מניות מנצח

 

 כנס הזדמנויות השקעה בעולם של ריבית אפס 
הגיע זמן לעשות כסף אמיתי מהכסף שלך ... לחץ כאן » 
‏שישי‏ ‏8:15‏ ·8/9/2017  עומר רבינוביץ - Investor 360 · ‏תל אביב-יפו‏