ביז-טק Biz-Tec - שיווק עסקים, כנסים והדרכות
 מגזין דיגיטלי - פורטל ספקים B2B - מועדון עסקים VIP 

מדידת אפקטיביות הדרכה לפי מודל Kirkpatrick

מדידת אפקטיביות הדרכה לפי מודל Kirkpatrick

עמיתים - ייעוץ הדרכה ופיתוח ארגוני
מאמר על "מדידת אפקטיביות הדרכה לפי מודל Kirkpatrick"


מדידת אפקטיביות הדרכה לפי מודלKirkpatrick

שיווק מוצלח של ההדרכה בארגון

מוגש מטעם אופיר נחום "עמיתים – יעוץ ארגוני ושווקי"

 

אחת הבעיות המרכזיות בה נתקלים מנהלי/ות הדרכה בארגונים השונים היא שיווק פעילויות ההדרכה בתוך הארגון.

במאמר קצר זה נביא בפניכם מודל חדשני במדידת אפקטיביות הדרכה המשמש כמנוף אדיר לשיווק פעילויות ההדרכה בארגון.

המטרות:  üקידום משמעותי של מעמד ההדרכה בארגון üהגברה משמעותית של מספר הנרשמים לפעילויות ההדרכה üמדידת אפקטיביות ההדרכה

השיטה: מודל קירקפטריק - דרך מעובדת וקלה ליישום מיידי של מדידת אפקטיביות הדרכה המהווה מנוף לשיווק מוצלח של ההדרכה בארגון

1. שלב ראשון - הגדרת צרכים והתאמת תכנית ההדרכה:

חשוב והכרחי במדידת אפקטיביות הדרכה ובשיווק פעילות ההדרכה, צריך להיעשות לאורך תהליך הכנת ההדרכה ומטרתו היא הגדרת הצורך עליו אמורה ההדרכה לתת מענה ובניית ההדרכה כך שינתן מענה לצרכים הארגוניים [זהו נושא למאמר נפרד והוא יופץ בקרוב]. זהו שלב חשוב ביותר משום תהליך מדידת אפקטיביות כולו יעשה לאורן של המטרות שיהוו את הבסיס להשוואה.

שאלוני המשוב המוכרים לכולנו הם כלי רב עוצמה ונגיש בכל הקשור במדידת אפקטיביות ההדרכה. אך למרות היות כלי זה כמעט בבחינת מובן מאליו הוא משמש אותנו לרוב מיד לאחר ההדרכה ולא במדידה לאורך זמן ובצורה המכסה גורמים שונים בארגון.

1. מדידה מיידית של שביעות רצון ואפקטיביות ההדרכה

 

מדידה המתבצעת באמצעות שאלון דיווח עצמי הניתן למשתתפים מיד בתום ההדרכה והבוחן את ההתאמה ההדרכה לצורכי הארגון (כאמור, על פי השלב המקדים של הגדרת צרכים והתאמת תכנית ההדרכה):  *מידת הקשר בין תחומי ההדרכה לתחומי עבודתם של המשתתפים *מידת היישומיות של חומרי ההדרכה *מידת השיפור הצפוי בעבודה בעקבות ההדרכה *רמת ההנחיה *רמת ההדרכה כולה *שביעות רצון כללית מן ההדרכה.

2. מעקב אחר מדידת מידת היישום בפועל של נושאי ההדרכה

 

 

מדידה המתבצעת באמצעות שאלון משוב בדיווח עצמי לעובד, המועבר לאחר שעברו שלושהחודשים מזמן ההדרכה. שאלון זה מתמקד באבחון מידת השיפור שחל בפועל בעמדות, מיומנויותוהתנהגות של המשתתפים בעקבות ההדרכה: *מידת השיפור בטיב העבודה *מידת השימוש בפועל בדברים שנלמדו בהדרכה *הערכת השפעת תכני ההדרכה בעבודה בטווח הארוך והערכה מחודשת של תכני הקורס לאור מידת היישום שלהם בפועל בעבודה.

3. מדידת מידת היישום בפועל של ההדרכה - הערכת ממונים

 

 

מדידה באמצעות שאלון המועבר כשלושה חודשים לאחר ההדרכה בקרב הממונים על המשתתפים בהדרכה. השאלון נועד לבדוק את מידת ההשפעה של ההדרכה בפועל, על תפקודם של העובדים כפי שרואים זאת הממונים. אך לא פחות חשוב מכך, השאלון נועד לחדד את מודעות הממונים לחשיבות ולאפקטיביות של פעולות הדרכה, להגביר את מעורבותם בתכני ההדרכות ולגייסם לשיפור ההדרכות בעתיד: *הערכת שינוי בממדים שונים של תפקוד העובדים לאחר ההדרכה *הערכת הבדלים בתפקוד בין בוגרי ההדרכה לבין עובדים אחרים *מידת הנכונות לשלוח עובדים נוספים להשתתף בהדרכות *המלצה על תכני הדרכה נוספים הדרושים לשם שיפורים רצויים נוספים בתפקוד העובדים.

4. מדידת השפעת ההדרכה על מידת שביעות הרצון של המשתתפים מן הארגון

 

 

מדידה מקבילה למדידות הקודמות באמצעות שאלון המנוסח כסקר עמדות העובדים ביחס למדדים שונים המצביעים על שביעות רצון בעבודה: *מידת התרומה של ההדרכה לתחושת ההתפתחות המקצועית והאישית *מידת ההשפעה של ההדרכה על מוכנות להשקיע יותר זמן ומשאבים בעבודה *מידת החשיבות של פעילות ההדרכה ביחס לפעילויות שוטפות אחרות בארגון.

5. מדידת האפקטיביות ביחס למטרות מזמין ההדרכה

 

זהו שלב מדידה מקביל לשלבים האחרים והנשען בצורה ישירה על אותו תכנון על פי צרכים שהוזכר בתחילת הדברים. בשלב זה חשוב לקיים הערכה יסודית מול מזמיני ההדרכה בכל הקשור בשיפורים מדידים בפועל, בממדים כמו: *תפוקת העובדים בוגרי ההדרכה *שביעות רצון הלקוחות הפנימיים והחיצוניים בארגון מבוגרי ההדרכה *הערכת תרומת ההדרכה מול המשאבים שהושקעו בה בפועל.

 

חשוב לזכור שעבודת הערכה זו הנעשית מול מזמיני ההדרכה משווקת את ההדרכות הבאות כמשופרות ומותאמות יותר ויוצרת ראיה ברורה והבנה טובה של תרומת ההדרכות לארגון. העיסוק האינטנסיבי כולו סביב הערכת ההדרכה - השאלונים לעובדים ולממונים, פרסום המסקנות ושיתוף בהצעות לשיפור (שייושמו בפועל כמובן), יותר מודעות ומעורבות של כל הרמות הארגוניות בהדרכה ובכך יש למעשה קידום משמעותי בשיווקה.

 

נשמח לעזור בשאלות והרחבה בכל הקשור לשיטה המוצגת כאן, כולל שאלונים לדוגמא. ניתן לפנות אלינו, צוות עמיתים, על פי הפרטים שבתחתית העמוד. כל הזכויות שמורות לעמיתים יועצים ארגוניים ולאופיר נחום

***script type="text/javascript">