ביז-טק Biz-Tec - שיווק עסקים, כנסים והדרכות
 מגזין דיגיטלי - פורטל ספקים B2B - מועדון עסקים VIP 

טיפול רשות המסים בהעלמות מס באמצעות ''המלשינון''

טיפול רשות המסים בהעלמות מס באמצעות ''המלשינון''
הכותב חולק על הדרך שבה הופעל "קו הצדק" ומצטט מן המקורות לחיזוק טענתו כי אין מקום לענישה פלילית למעט סנקציה כספית * קורא לשלטונות המס לדווח על תוצאות נתוני המבצע ועלותן
יועץ מס שמואל (סמי) מזון  |  לשעבר נשיא לשכת יועצי המס בישראל. ממשרד מזון, חשבונאים ויועצי מס מוסמכים
פורסם:  06/03/2013
עודכן:  17/03/2013
תחילה ברצוני להדגיש בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים - אני בעד תשלום מס אמת, וכמוני יועצי המס המאוגדים והלא מאוגדים בלשכת יועצי המס בישראל, כולם תומכים ברעיון של תשלום מס אמת. כולם מוכנים לתרום מניסיונם וממקצועיותם - אך לא בדרכי הלשנה כי אם בדרכי הסברה.
להלן סיפור קצר אשר עשוי להמחיש את הלך הרוח בנושא "העלמות מס", מבלי חלילה לחשוד בכשרים.
תארו לעצמכם את המקרה הבא - אדם מוזמן למסיבה ויושב בין חברים. הוא רואה אדם שלא הכיר קודם לכן. האיש לבוש יפה ומעונב, ועושה רושם של אדם רציני. האדם מתעניין מיהו אותו איש מעונב, והתשובה - איש זה יצא זה עתה מבית הסוהר לאחר ריצוי עונש של חמש שנות מאסר על שוד בנק.
האם היינו מתקרבים אליו ומנסים להתיידד עמו? אני משוכנע שלא. היינו מחפשים כל דרך אפשרית להתרחק ממנו כדי להתרחק מסטיגמה שלילית.
כעת תארו לעצמכם מקרה אחר - במסיבה אחרת עם אותם הנתונים, מתברר כי האיש המעונב והרציני ריצה עונש של חמש שנות מאסר בגין העלמת מס. כיצד היינו מגיבים? אני משוכנע שגם אם לא נחפש את קרבתו, בוודאי לא נסלוד ממנו כפי שקרה עם שודד הבנק.
ההבדל בין התגובות קיים מכיוון שבתודעת הציבור "לגנוב" מהממסד זו לא עבירה כה חמורה, ואף יש אנשים שרואים בה "מצווה". חלקם רגילים לכך עוד מתקופת הגלות שבה ראו מצווה בהונאת השלטון הנחשב בעיניהם גזלן ומעוניין לנשלם מעושרם, ואף על פי שהתגוררו באותה מדינה, מבחינתם הייתה ארץ ישראל מדינתם הנצחית. אנשים אלו, גם לאחר שעלו ארצה לא הצליחו להיפטר מההרגל המגונה, אף על פי שתורת ישראל מצווה "דינא דמלכותא דינא", כלומר יש תוקף הלכתי גם לדין המקום והמדינה ולצו שליטיה.
נשאלת השאלה אם עיתוי הפרסום כעת הוא מקרי, או שמא שלטונות המס מצאו לנכון לצאת בקמפיין בתקופה שבה אנו קוראים את פרשת "יתרו", שבה מוזכרים עשרת הדיברות ובייחוד הדיבר השמיני המצווה "לא תגנוב", ופרשת "משפטים" המטפלת בהנחת היסודות החברתיים של עם ישראל, אשר עתיד להגיע לארץ המובטחת ולהקים מדינה. הפרשה האמורה מדברת על היום שבו יתנער עם ישראל מאבק המדבר (ולענייננו - אבק הגלות) ומורה כיצד לטפל ב"גנב", כדלקמן:
"כִּי יִגְנֹב - אִישׁ שׁוֹר אוֹ-שֶׂה, וּטְבָחוֹ אוֹ מְכָרוֹ--חֲמִשָּׁה בָקָר, יְשַׁלֵּם תַּחַת הַשּׁוֹר, וְאַרְבַּע-צֹאן, תַּחַת הַשֶּׂה" (משפטים כ"א, ל"ז).
"אם תימצא בידו הגניבה, משור עד - חמור עד שה - חיים: שניים ישלם. (משפטים כ"ב, ג)
פרשה זו מטפלת בהלכות שבין אדם לחברו, מכיוון שלא די לטפל בהלכות שבין אדם לאלוהיו.
מטרת פרשיות "יתרו" ו"משפטים" היא לקבוע עונש הולם (כפל שווי הגניבה אם היא מוחזרת, או פי ארבע או פי חמש אם עשו בה שימוש ואין אפשרות להחזירה), לפעול להחזרת הגניבה ולשלם כפל ערכה במטרה לפגוע בכיס. ברור כי צעד כזה יעורר אצל הגנב את עוגמת הנפש וחסרון הכיס אשר הורגשו על ידי הנגזל, במקרה זה אנחנו.
אני מסכים עם מסר הקמפיין - גניבת מס עולה לכולנו, כאזרחי המדינה. סביר להניח שאם לא היו מתבצעות כלל העלמות מס (אשרי המאמין) - ניתן יהיה להקטין את שיעור המס לכל שכבות האוכלוסייה, ובעיקר הבינונית והחלשה שהן בעצם "שק האגרוף" של הגזרות הכלכליות.
"קו הצדק" - "המלשינון"
האם זה הפתרון? לדעתי התשובה שלילית בצורה חד משמעית.
שלוש פעמים ביום אנו אומרים בתפילת 18 "למינים ולמלשינים לא תהיה תקווה". הברכה התווספה לתפילת 18 בימי רבן גמליאל, כנגד מכחישי תורה (במקרה שלנו מכחישי חוקי הכנסת בנושא מסים) שהלשינו על היהודים המאמינים וגרמו להם צרה גדולה.
אמרה זו לא תהיה שגורה בפי מי שימצא לנכון להשתמש ב"קו הצדק". דעתי היא שכל מי שיתקשר ל"קו הצדק" יעשה זאת מחמש סיבות כלהלן:
1. לספק את רגש הנקמה.
2. להפעיל לחץ על הספק אשר ייכנע לדרישות שאינן תמיד צודקות.
3. לספק רגשות של קנאה.
4. לשם קבלת הפרס (לדעתי אין לחלק פרסים).
5. לעשות זאת מסיבות אידיאולוגיות.
מטבע הדברים רוב התלונות יהיו כנגד בעלי המקצוע - אינסטלטורים, רופאים, חשמלאים, מורים וכדומה.
לדוגמה, אינסטלטור מגיע לביתו של מאן דהו לתקן סתימה, קובע מחיר ומודיע - "אם ברצונך חשבונית עליך לשלם מע"מ בשיעור 17%" (נכון להיום). לא ניתן כמובן לקזז את אותם 17% על הוצאה פרטית. כך עלות העבודה התייקרה ב-17%, ולכן הפיתוי לעבור על החוק הוא גדול. לא חסרות דוגמאות בנושא, ולכן אני פסימי באשר להצלחת הקמפיין.
האם מישהו "ילשין" על חברות גדולות? לדעתי שם נמצא "הכסף הגדול", אך קשה לדעת אם מישהו בודק את הניכויים של אותן חברות.
להלן כמה הצעות ייעול להצלחת המבצע:
 אין לתת פרס לאיש המודיע (ולא "המלשין"), הואיל והוא אמור לעשות זאת ממניעים פטריוטיים.
 ניתן למצוא דרך לפצות את מקבלי השירות על ידי הכרה בחלק מההוצאות, היינו לתת אפשרות לאזרח לתבוע חלק מההוצאות מבלי לרוקן מתוכן את סעיף 17 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961. גישה זו אף תגביר את מודעות האזרח להגשת דוח אישי, ובכך נהנה משני העולמות.
 לא ייתכן שמבצע זה לא יהיה מלווה בחובת דיווח כללי.
 יש לאכוף את החוקים בצורה מסיבית יותר.
 יש לשתף פעולה עם בתי המשפט להחמרת העונשים, ולקבוע כי אדם אשר נשפט ונמצא אשם בהעלמת מס לא יוכל לשוב ולפתוח עסק חדש, גם לא במסווה של חברה.
למה הכוונה?
הכוונה אינה בהכרח להטלת עונשי מאסר, מכיוון שמאסר אינו תמיד עונש מרתיע. כך במקום להרתיע את העבריין, ענישה כזו מכניסה אותו ל"חממה", לפקולטה שבין כותלי הכלא, שם הוא פוגש עבריינים מתוחכמים יותר ממנו העוזרים לו לשכלל את שיטותיו.
נחזור לדברי התורה, שממנה אנו למדים כי בגין גניבה והעלמה אין מטילים עונש מאסר. יש להעניש את העבריין בכיסו, להעבירו קורסים, ללמדו מידות טובות ולהטיל עליו שעות רבות של עבודות שירות ועזרה למשפחות נזקקות ולחולים, כדי שייחקק בתודעתו כי הכספים אשר לא שילם למדינה כמס מנעו מהמדינה אפשרויות לתמוך במיעוטי היכולת, להקציב כספים לתרופות ולמזון, ובעיקר לתמוך באותן שכבות.
יודגש שוב שאני בעד המהלך אך נגד השיטה.
אל תהפכו את עם ישראל למלשינים - הפכו אותם לאזרחים טובים ואוהבי המדינה המעוניינים בקיומה ובחוזקה.
סיכום
בפרשת "תרומה" נכתב "קחו לכם תרומה...". על פי חז"ל, יש לפרש את הציווי כ"לתת" תרומה, והכוונה במילה "קחו" היא לקחת ממה שהאלוקים נתן. בדברים אלו יש יותר מאשר האמרה "המס שלך ובשבילך". מדובר למעשה בתשלום חובה (מס). בפרשת "שקלים" המס הוא רגרסיבי. מס ההכנסה הוא מס פרוגרסיבי והמע"מ הוא מס רגרסיבי, ושניהם מזכים את האזרח בשותפות בעול.
אני מקווה כי שלטונות המס יפרסמו נתונים על המבצע כגון כמה שיחות נתקבלו, כמה מהן היו שיחות סרק, כמה בדיקות מתוך השיחות התבצעו, ובעיקר כמה כסף זרם לאוצר המדינה כתוצאה משיחות אלה, ומה הייתה עלות העסקת הפקידות במענה הטלפוני ובטיפול בעבריינים.
מי ייתן וכולנו נשלם מס אמת, והממשלה תשכיל לחלקו בתבונה וללא בזבוזים ולדאוג לצדק חברתי. השותפות בנטל הוא לא רק לעניין הגיוס הצבאי אלא גם לתשלום מסים בחיינו האזרחיים.
הבורא מעניק מטובו
לכל ברואי עולם.
לאנשים הישרים - את האור.
לפושעים ולגנבים - את החושך.
 http://www.hashavim.co.il
http://www.kolmas.net