ביז-טק Biz-Tec - שיווק עסקים, כנסים והדרכות
 מגזין דיגיטלי - פורטל ספקים B2B - מועדון עסקים VIP 

כיצד לעצב סביבת עבודה נכונה

 


כיצד לעצב סביבת עבודה נכונה
בלה דיאמנט, יועצת תקשורת 8/8/14


רבים מאתנו מבלים במקום עבודתנו יותר מאשר אנחנו מבלים בביתנו, ומי מאתנו לא היה רוצה להעביר את השעות הארוכות האלה בסביבה נעימה, נינוחה ומפנקת. מה גם שהוכח כבר, שלסביבת העבודה ישנה השפעה די מכריעה על תפוקת העבודה.

ITZUV1



רבים מאתנו מבלים במקום עבודתנו יותר מאשר אנחנו מבלים בביתנו: יוצאים השכם בבוקר וחוזרים בשעות הצהרים המאוחרות. לרבים מאתנו העבודה היא כמעט הבית הראשון, ומי מאתנו לא היה רוצה להעביר את השעות הארוכות האלה בסביבה נעימה, נינוחה ומפנקת. מה גם שהוכח כבר, שלסביבת העבודה ישנה השפעה די מכריעה על תפוקת העבודה.

ברקת 2תובנה זו הופכת להיות יותר ויותר מקובלת אצל הנהלות המשרדים, והבשורות הטובות הן שאפשר היום לעצב את המשרד באופן שיהפוך אותו למקום נעים ופורה יותר, ולאו דווקא תוך הוצאות תקציביות גדולות.

אומרת אורנה ברקת, מעצבת פנים ומהנדסת, המתמחה בעיצוב סביבות עבודה: “כאשר באים להחליט על צורת עיצוב משרד, יש לקחת בחשבון מה טוב יותר לתפוקת העסק, ובו בזמן גם לעובדים: חלל פתוח עם אינטראקציה בין העובדים, הגורם לעתים לרעש מיותר, לחוסר ריכוז ולירידה בתפוקה, או חלל עבודה המורכב מחדרים קטנים, בהם ניתן לחשוב ולעבוד בשקט, ולהגיע לתוצאות טובות יותר?”

.

.

אורנה ברקת אומרת שתשובה לשאלה זו תלויה באופי הארגון, שכן במשרדי היי-טק היום אופנתי לעצב משרדים פתוחים, עם חללים גדולים, כשהעיצוב הינו נועז ומעניין, ואילו במקומות שמרניים יותר, ההעדפה היא לעיצוב החלל עם חדרים קטנים ואישיים, בצבעים שקטים ופרקטים תואמים.

ITZUV2

ולמרות שבעולם המגמה הבולטת היום בעיצוב משרדים היא “אופן ספייס” עם עמדות עבודה מרובות, אומרת אורנה ברקת, שבארץ חברות רבות מעדיפות דווקא חללי עבודה, המחולקים לחדרים קטנים. זאת מכיון שב”אופן ספייס” רמת הריכוז אינה תמיד טובה, בשל השיחות, צלצולי טלפון הבלתי פוסקים, והמחשבים. אמנם יש לכך פתרונות, אבל הם דורשים השקעה כספית, שאינה תמיד בנמצא.

אומרת אורנה ברקת: “ואם אכן מחליטים על “אופן ספייס”, המלצתי היא למקם את מקומות הישיבה של העובדים ליד החלונות, ואילו את חדרי המנהלים בפנים. כ”כ אני בעד לוותר על מחיצות, למרות שהן תורמות לאקוסטיקה נכונה, אבל גורמות לאשליה ש”אם לא רואים אותי, גם לא שומעים אותי”. לכן עדיף להשתמש ברביעיית שולחנות, עם הפרדה אקוסטית שקופה וקטנה”.

ITZUV3

אורנה ברקת (52) ילידת תל אביב, מתגוררת בבית צמוד קרקע מעוצב להפליא ברמות השבים, אותו עיצבה כמובן היא בעצמה מהמסד ועד הטפחות. אורנה הינה בעלת תואר ראשון במתמטיקה ומדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב, ותואר שני במינהל עסקים. 20 שנה עבדה בתעשיית ההייטק בפיתוח וניהול פרויקטים מורכבים. לפני 6 שנים הבינה שהייעוד שלה הינו דווקא בנושא עיצוב פנים, לבתים ולמשרדים. אמרה ועשתה – למדה עיצוב פנים בבית ספר לעיצוב ברזין-שוהם, ובעברה גם התגוררה שנתיים ביפן ושם למדה ציור, קליגרפיה וסידור פרחים יפני, שהתאים גם למקצוע החדש בו בחרה – עיצוב. בנוסף לעבודתה, כיום אורנה ברקת הינה חברת הנהלה במוזיאון העיצוב בחולון, מתנדבת ב”קרן שמש”, המלווה עסקים של יזמים צעירים, ומאמנת הוליסטית.

ITZUV4

אם תשאלו את אורנה ברקת, היא מעדיפה עיצוב משרדים על בתים, ואפשר גם להבין מדוע. אומרת אורנה: “עיצוב בית הוא יותר אישי ורגשי לבעל הבית, ואז תמיד קיים פחות חופש עיצוב. במשרדים השטח אינו מחולק, ולכן האפשרויות רבות יותר מבחינת אתגר העיצוב. כמעצבת שעבדה בעצמה בתעשייה ובעלת רקע ניהולי, אני מבינה שעיצוב הפנים הינו חלק מהאסטרטגיה של ניהול החברה. כ”כ במשרדים גם הפרויקטים זריזים יותר, כיון שהחברה חותמת על הסכם שכירות, ועד שהיא נכנסת למשרדיה החדשים, בדרך כלל עוברים פחות מחודשיים. ברור שכל יום בו הנכס אינו מאויש, זהו הפסד לבעלי החברה, ולכן ההחלטות הינן זריזות ומתבצעות גם במהירות”.

ITZUV5

מעצבת פנים אורנה ברקת

לקוחותיה של אורנה מרוצים מכך שהיא אינה רק מעצבת פנים, אלא גם מהנדסת ומנהלת פרויקטים, וזה אומר שהכל על כתפיה, וזה אומר שהלקוח ישן בשקט, כי הכל מתקתק וגם אם לא, אז יש על מי לסמוך.

בשנים האחרונות עיצבה אורנה ברקת בתים ודירות, את הבית החדש שלה ברמות השבים, וכן משרדים שעיצבה לעיתון ה “ג’רוזלם פוסט” בתל אביב ובירושלים, לצד עיצוב משרדים לחברות היי-טק כמו POWTOON Impression, ו- MORENET, קליניקות כמו שנג – מרכז לרפואה סינית, אופטיקה נווה אילן ועוד הרשימה ארוכה.

ITZUV6

גם אורנה ברקת חושבת שהיום מאד טרנדי להשקיע בעיצוב סביבת עבודה ירוקה, מה גם שהוכח שצמחיה במשרד יכולה להעלות את התפוקה של העובדים ב- 10% ומיהו המנהל שלא יהיה מוכן לכך?

ויש לכך מספר סיבות :

אוויר נקי יותר – יותר חמצן נעים ומעודד חשיבה
אקוסטיקה – הצמחיה תורמת להורדת רמת הרעש בכ – 5 דציבל שזה הרבה.
המראה נעים לעובדים, והתפוקה עולה
הטמפרטורה במשרד יורדת – וזהו חסכון באנרגיה ובחשבון החשמל החודשי
מחקרים שנעשו בעולם מראים שכדאי להשקיע בצמחיה ולשלבה לא רק בכניסה, אלא גם ב”אופן ספייס”, וקיימות מספר אופציות לשילוב צמחיה במשרד – זה יכול להגיע בצורת עציצים או לחילופין בצורת קיר של צמחיה. green wall הינה החברה בארץ, המתמחה ביצירת קירות ירוקים.

אז אם זה כל כך טוב, מדוע לא רואים זאת במשרדים רבים? זאת מכיון שבעלי המשרד חוששים שיצטרכו ללכת לקנות כל חודשיים צמחים חדשים.

אז זהו – שלא….פשוט מומלץ לבקש ממעצב הפנים לשלב את הצמחיה בעיצוב שהוא מתכנן למשרד, ובמקביל גם להשקיע בבחירת צמחים נכונה – רק צמחים המתאימים לסביבה, בה יש מעט אור, ואוויר מזגנים יבש.

ITZUV7

שאלנו את אורנה ברקת לגבי חדשות העיצוב, ואכן יש חדשות:

“אמרו שלום לעיצוב מונוכרומטי ומינימליסטי, שהיה מקובל בעשור הקודם, ויחי העיצוב הצבעוני: טפטים צבעוניים, שימוש בצבעים חזקים, ריהוט צבעוני ועוד.

בעשור הקודם היה מאוד טרנדי לעצב מונוכרומט, כלומר עם מערכת של כללים נוקשה וברורה, שכללה שימוש בהרבה לבן, אפור, בטון ונירוסטה. עיצוב נקי ומינימליסטי. הבעיה עם עיצוב מונוכרומט שקשה לחיות איתו לאורך זמן, כי אין בו רגש, חמימות, רק ניכור וקור. גם מי שמאוד אוהב את הקו הזה, מודה שלאחר זמן מה זה נמאס, ורוצים עיצוב יותר חם. זה נכון במיוחד לבתים אבל גם למשרדים.

בשנתיים האחרונות בכל תערוכות העיצוב יש שימוש בצבעים חזקים. צבע העונה השנה הינו כחול מזעזע. בשנה שעברה היה זה האמרלד, שהינו סוג של ירוק מלכותי, ובשנה שלפני הצבע היה כתום אדום. כל צבע שכזה ממשיך להיות מודרני גם כמה שנים אחרי.

ITZUV8

מסכמת מעצבת הפנים אורנה ברקת: “מומלץ בחום להעיז. כי אי אפשר להגיע לעיצוב מעניין ודרמטי בלי לקחת סיכון”.

.

רוצים גם אתם  שיכתבו עליכם ? צרו עמנו קשר

צור קשר ראשי ביז-טק
שם מלא: *
חובה לציין שם מלא
שם חברה *
Invalid Input
טלפון/סלולר *
Invalid Input
דואר אלקטרוני *
בבקשה רשום כתובת דואר אלקטרוני תקינה
רשום פנייתך *
Please let us know your message.
מלא את הקוד:מלא את הקוד:
קוד האבטחה שגוי