ביז-טק Biz-Tec - שיווק עסקים, כנסים והדרכות
 מגזין דיגיטלי - פורטל ספקים B2B - מועדון עסקים VIP 

יהדות העיירה "סטשוב " בפולין

 

חושף את השורשים

דני ששון מקיבוץ כפר בלום מפיק סרט על חיי היהודים בעיירה סטשוב, ועל כיליונם

פרסום מיום 25.5.2010


ב-8 בדצמבר 1942, "יום ראשון השחור", גורשו מבתיהם כל 5,000 יהודי העיירה סטשוב, פולין, ונשלחו ל"צעדת מוות" בת ארבעים קילומטרים. 740 מהם נורו בניז'ני,
קילומטרים ספורים מן העיר. אלה שהגיעו ליעד - תחנת הרכבת בצ'וצ'ין - הובלו למחנה הריכוז בלזץ. אבא של דני ששון (מקיבוץ כפר בלום) לא היה בין הנרצחים. הוא היה בן שש, כשהוריו, כמו אחרים מתושבי סטשוב, הקדימו והיגרו לארצות הברית. אחרים העדיפו את דרום אמריקה, ונוספים, ברובם יוצאי "השומר הצעיר", עלו לארץ ישראל והצטרפו לקיבוצים.

מה, אפוא, הניע את דני, אפילו לא "דור שני לשואה" - להירתם, ולרתום את בנו, עומר, להפיק סרט על סטשוב, ועל החיפוש אחר מקום קבורתם של 740 היהודים שנורו בניז'ני? "כמה עשרות מבני משפחתי היו בין הנספים, ומאבא שמעתי הרבה על אותם קרובים", מספר דני. "שנה לפני מותו, ב-2004, נסעתי אתו לביקור מרגש בעיירה - שאין בה כיום יהודים, אבל יש עדיין, ופגשנו, פולנים קשישים שהיו עדים לצעדת המוות של היהודים. אחרי מותו של אבא ביקרתי שוב בסטשוב, עם החלטה לתעד בסרט את העיר ואת הקהילה שחרבה, ולחפש את קבר האחים בניז'ני. באוגוסט בשנה שעברה נסעתי עם בני, כצלם ובמאי, וביוני הקרוב ניסע שוב, לסיים את הסרט, בתקווה לאתר גם את קבר האחים. לכל אורך הדרך עוזר לנו בחור פולני, פיטר זדרזיל, יליד סטשוב, שלקח על עצמו כמשימת חיים להנציח את יהודי העיר, והקים לזכרם אתר באינטרנט".

 

STASHUV1

יהודי סטשוב. לחשוף את השורשים (צילום: אברהם רוטנברג)

 

הסרט "אבודים בניז'ני" הוא מסע חיפושים של שני יהודים ישראלים ופולני נוצרי, אחר שרידיהם של 740 יהודי סטשוב. "לא ייתכן שזכרה של קהילה, שהתקיימה 400 שנה, יימחק ויישכח", אומר דני. "חוזק העץ כחוזק השורשים, ואת השורשים אני רוצה לחשוף".

ב-3 ביוני, בבית זהבה צוראל בהר אדר, מוזמנים כל צאצאי קהילת סטשוב למפגש ולדיון על אופן הנצחתה. דני ששון מזמין כל מידע הקשור בקבר האחים בניז'ני. ליצירת קשר: כתובת דוא"ל זו מוגנת מפני spambots, יש לאפשר JavaScript על-מנת לראות את הכתובת טלפון: 054-7948482

 

מקורבים המכירים את היהודים שחיו בעיירה "סטשוב " שבפולין בתקופת השואה ולפניה , מוזמנים ליצור עמנו קשר 

צור קשר ראשי ביז-טק
שם מלא: *
חובה לציין שם מלא
שם חברה *
Invalid Input
טלפון/סלולר *
Invalid Input
דואר אלקטרוני *
בבקשה רשום כתובת דואר אלקטרוני תקינה
רשום פנייתך *
Please let us know your message.
מלא את הקוד:מלא את הקוד:
קוד האבטחה שגוי